Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
12 березня 2020 року набула чинності Постанова Кабінету Міністрів України № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», якою на всій території України установлено карантин.
З 17 березня є чинною нова редакція Кодексу про адміністративні правопорушення: кодекс доповнено статтею ст. 44-3 (Порушення правил щодо карантину людей) кодексу України про адміністративні правопорушення, яка встановлює відповідальність за порушення правил карантину людей.
Зміни, передбачені Законом України № 530-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)»: штрафи за порушення карантину, санітарних правил і рішень місцевої влади з питань боротьби з інфекційними хворобами становлять від 17 до 34 тис. грн для громадян і від 34 до 170 тис. грн — для посадових осіб.
З аналізу судової практики вбачається, що протоколи про адміністративне правопорушення за ст. 44‑3 (Порушення правил щодо карантину людей) кодексу України про адміністративні правопорушення здебільшого складають саме працівники поліції, саме ж стягнення накладає місцевий суд.
Згідно із статистичними даними станом на 25 червня 2020 року до Слов’янського міськрайонниого суду Донецької області надійшло 22 протоколи щодо порушень правил карантину, з них:
4 – накладено адміністративне стягнення;
3 - направлено для розгляду за підсудністю;
11 - відмовлено в притягненні до адміністративної за відсутністю в діях складу адміністративного правопорушення, закрито провадження в справі;
4 - спочатку було повернуто до Слов’янського відділу поліції Головного управління національної поліції в Донецькій області, для належного оформлення, а потім вже закрито судом.
Як бачимо, переважна більшість справ, провадження у яких закривається за відсутностю в діях складу адміністративного правопорушення. Так, коли до адміністративної відповідальності притягається особа, до повноважень якої не входить питання припинення роботи суб’єкта господарювання (у розумінні ст. 44-3 (Порушення правил щодо карантину людей) кодексу України про адміністративні правопорушення продавець чи касир не є суб`єктами цього правопорушення) або недоведеність вини, яка прирівнюється до доведеної невинуватості.
Аналізуючи протоколи, які суд повертає для належного оформлення чи доопрацювання можна сказати, що найчастіше, протоколи складаються не уповноваженою на те посадовою особою або без додержання вимог статті 256 (Зміст протоколу про адміністративне правопорушення) кодексу України про адміністративні правопорушення, або до матеріалів справи не додано докази на підтвердження обставин, викладених у фабулі протоколу про вчинення адміністративного правопорушення.
Два рішення з накладанням адміністративного стягнення було оскаржено.
По першій справі апеляційний суд скасував постанову про притягнення особи до відповідальності, провадження у справі на підставі пункту 1 частини першої статті 247 (Обставини, що виключають провадження в справі про адміністративне правопорушення) кодексу України про адміністративні правопорушення закрив у зв`язку з відсутністю події та складу адміністративного правопорушення. Таке рішення суд прийняв з огляду на те, що особа не вчиняла дій, за які, в розумінні диспозиції ст. 44-3 (Порушення правил щодо карантину людей) кодексу України про адміністративні правопорушення, настає адміністративна відповідальність за цим законом, а саме не порушував правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб», іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами, як це вказано у протоколі та оскаржуваній постанові (243/2726/20).
По другій справі суд апеляційної інстанції визнав обґрунтованими та вмотивованими висновки Слов’янського міськрайонного суду Донецької області про визнання особи винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 44-3 (Порушення правил щодо карантину людей) кодексу України про адміністративні правопорушення при обставинах, викладених у постанові суду, а доводи апеляційної скарги захисників про його невинуватість безпідставними. Проте, враховуючи характер вчиненого правопорушення, те, що особа повністю визнала свою винуватість, позитивно характеризується за місцем мешкання, приймає активну участь у житті ОСББ м. Добропілля, а також враховуючи клопотання Громадської організації «Ветеранів Афганістану Добропільського району» м. Добропілля Донецької області про застосування до особи заходів громадського впливу, суд апеляційної інстанації дійшов висновку, що до особи доцільно застосувати захід громадського впливу та звільнив його від адміністративної відповідальності з передачею матеріалів на розгляд членів громадської організації «Ветеранів Афганістану Добропільського району» м. Добропілля Донецької області із скасуванням постанови та закриттям провадження по справі (243/2893/20)
Особливо хотілось привернути увагу громадян на невтішну статистику по кількості виявлених випадків коронавірусу саме у Слов’янську, який став «лідером» та очолив рейтинг по кількості захворівши цією хворобою у Донецькій області. На жаль це відбувається саме через порушення правил карантину, люди свідомо наражають себе на небезпеку. Вкотре нагадуємо – не порушуйте правила карантину, залишайтесь вдома! Бережіть своє здоров’я та здоров’я своїх рідних та близьких!
Прес-служба суду