Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Враховуючи, що в умовах воєнного або надзвичайного стану конституційні права людини на судовий захист не можуть бути обмежені, надзвичайна ситуація в цей особливий період (на період воєнного стану в Україні) потребує вжиття невідкладних заходів, які мають бути спрямовані на забезпечення безпеки суддів, працівників апарату судів, інших працівників органів системи правосуддя, визначення чіткого алгоритму дій у разі загострення ситуації з метою збереження судових справ, матеріально-технічних цінностей, документів.
Наказом голови суду Слов’янського міськрайонного суду Донецької області від 18.11.2022 №5-о затверджено План реагування на надзвичайні ситуації в особливий період (на період воєнного стану в Україні) Слов’янського міськрайонного суду Донецької області.
Процедури, передбачені цим планом, спрямовані на зменшення впливу стресових подій, які можуть перешкоджати роботі і прийняттю критично важливих рішень, а також визначено відповідальних за конкретні рішення і дії у різні моменти процесу реалізації плану.
З повним текстом Плану реагування на надзвичайні ситуації в особливий період (на період воєнного стану в Україні) Слов’янського міськрайонного суду Донецької області можна ознайомитись у вкладенні.
Пресслужба
Слов’янського міськрайонного суду Донецької області
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказом Голови Слов’янського
міськрайонного суду Донецької
області від 18.11.2022 №5-о
ПЛАН
реагування на надзвичайні ситуації
в особливий період (на період воєнного стану в Україні)
Слов’янського міськрайонного суду Донецької області
Розділ 1. Загальні положення, мета, відповідальні особи, припущення і процес реалізації плану забезпечення безперервної діяльності суду у випадку виникнення надзвичайних ситуацій в особливий період (на період воєнного стану в Україні) Слов’янського міськрайонного суду Донецької області.
Надзвичайна ситуація – обстановка на окремій території чи суб’єкті господарювання, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинених катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров’ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об’єкті, провадження на ній господарської діяльності.
НС класифікують за характером походження, ступенем поширення, розміром людських втрат і матеріальних збитків.
Залежно від характеру походження подій, що можуть зумовити виникнення НС на території України, визначаються такі види НС: техногенного характеру; природного характеру; соціальні; воєнні.
Залежно від обсягів заподіяних НС наслідків, обсягів технічних і матеріальних ресурсів необхідних для їх ліквідації, визначаються такі рівні НС: державний; регіональний; місцевий; об’єктовий.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про оборону України" від 6 грудня 1991 року № 1932-XII (із змінами) особливий період - період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.
Цим Законом також врегульоване поняття воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення національної безпеки, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Відповідно до статті 26 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 12 травня 2015 року № 389-VIII (зі змінами), правосуддя на території, на якій введено воєнний стан, здійснюється лише судами. На цій території діють суди, створені відповідно до Конституції України. Скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства забороняється. У разі неможливості здійснювати правосуддя судами, які діють на території, на якій введено воєнний стан, законами України може бути змінено територіальна підсудність судових справ, що розглядаються в цих судах, або в установленому законом порядку змінено місце знаходження судів.
В умовах воєнного або надзвичайного стану конституційні права людини на судовий захист не можуть бути обмежені.
Цей план врегульовує поняття надзвичайної ситуації (далі - НС), що містить в собі дії спрямовані на організацію та координацію роботи й заходи, що спрямовані на безпеку персоналу, населення, обладнання і майна. Сприяє ліквідації або мінімізації наслідків НС, які загрожують життю або здоров’ю працівників, населення, шкодять території, довкіллю або майну та містить в собі наступні цілі:
- продовжити виконання важливих функцій судочинства;
- звести до мінімуму ризики для здоров’я і безпеки громадян, працівників і суддів;
- зменшити або звести до мінімуму масштаби пошкодження або втрати майна;
- визначити резервні приміщення для переїзду;
- захистити основні об’єкти, обладнання, документи і інші активи;
- відновити звичайний режим роботи суду.
Цей план базується на наступних припущеннях:
- працівники суду відповідають за власну готовність до дій у випадку надзвичайні ситуації в особливий період (на період воєнного стану в Україні);
- порушення звичайного режиму роботи суду може трапитись у будь-який час і без попередження;
- деякі функції суду будуть менш пріоритетними і їх виконання буде відкладено на пізніший час;
- можуть існувати ризики для здоров’я і життя працівників;
- робоча інфраструктура, включаючи системи електропостачання, водопостачання і водовідведення, тепломережа, може бути пошкоджена і серйозно порушена.
Особи, які відповідають за прийняття рішень у суді, а також види даних і критерії, які будуть використовуватись для приведення плану забезпечення безперервної діяльності суду в дію:
- Голова суду (або особа, що виконує його/ її обов’язки);
- Заступник голови суду;
- Керівник апарату суду (або особа, що виконує його/ її обов’язки);
- Заступник керівника апарату.
Розділ 2. Оцінка впливу надзвичайної події і факторів ризику та визначення можливості продовження звичайного режиму роботи або необхідність скорочення роботи чи закриття будівлі суду. Подальша робота Суду.
НС в особливий період (на період воєнного стану в Україні) потребує вжиття невідкладних заходів, які мають бути спрямовані на забезпечення безпеки суддів, працівників апарату судів, інших працівників органів системи правосуддя, визначення чіткого алгоритму дій у разі загострення ситуації з метою збереження судових справ, матеріально-технічних цінностей, документів.
№ з/п |
Відповідальна особа |
Заходи |
Тривалість |
1. |
Збори суддів/ Голова Суду (або особа, що виконує його/ її обов’язки) |
У разі загострення НС в регіоні (м.Слов’янську, прилеглих до нього місць або по Донецькій області) зборам суддів (за можливості, включно із використанням будь-яких засобів зв'язку дистанційно) Слов’янського міськрайонного суду Донецької області (далі – Суду), у випадку загрози життю, здоров'ю та безпеці відвідувачів суду, працівників апарату суду, оперативно приймати рішення про тимчасове зупинення здійснення судочинства певним судом до усунення обставин, які зумовили припинення розгляду справ або приймати рішення запровадження тимчасово, для працівників та суддів Суду роботу в дистанційному режимі (на дому/ у доступному для виконання посадових обов’язків місці) в режимі реального часу через Інтернет з дотриманням тривалості робочого час. У разі неможливості скликати і провести збори – відповідні рішення ухвалює голова Суду або особа, що виконує його обов'язки. |
Негайно |
2. |
Голова Суду (або особа, що виконує його/ її обов’язки); Заступник голови Суду |
Швидко і точно поінформувати працівників і осіб, які перебувають в суді, про ситуацію у приміщенні суду шляхом розповсюдження повідомлення наступного змісту: - стислий опис надзвичайної події; - повідомлення про рішення привести в дію план; - надання працівникам вказівки розпочати реалізацію плану; - видання працівникам наказу залишити приміщення або переміститись у інше місце, якщо потрібно; - повідомлення працівників про вимоги щодо обміну інформацією і способи отримання ними інформації про ситуацію у суді.
|
Негайно |
3. |
Головний спеціаліст Суду із зв’язків з громадськістю; Керівник апарату Суду (або особа, що виконує його/ її обов’язки); Заступник керівника апарату Суду |
Використовувати Веб-сайт суду в якості засобу комунікації з працівниками і зовнішніми користувачами.
Рекомендувати працівникам використовувати веб-сайт суду в якості засобу отримання актуальної інформації.
|
Постійно |
4. |
Консультант Суду по роботі з персоналом |
Провести дії для збереження цілісності трудових книжок, особових справ та інших матеріалів, що містять персональні дані працівників судів, суддів. Визначити, що якщо Суд працює дистанційно, то кожен з працівників та суддів, отримавши трудову книжку та особову справу (під підпис), несе особисту відповідальність за збереження зазначених документів. |
Негайно |
5. |
Старший секретар Суду |
Провести відповідні дії для забезпечення збереження печаток та штампів суду. |
Негайно |
6. |
Старший секретар Суду |
За даними визначити переліки судових справ та документів, а також технічних засобів та матеріальних цінностей Суду, які підлягають збереженню та евакуації. |
Негайно |
7. |
Голова Суду (або особа, що виконує його/ її обов’язки); Заступник голови Суду |
Визначити місця, до яких мають бути переміщені відповідні судові справи та документи, а також технічні засоби та матеріальні цінності суду, розробити відповідні маршрути переміщення, визначити відповідальних за це осіб.
|
Негайно |
8. |
Головні спеціалісти з інформаційних технологій Суду |
Забезпечити, для можливої евакуації, виготовити та зберегти, резервні копії баз даних АСДС Суду, інших наявних в Суді баз даних, локальних електронних ресурсів або підготувати для можливої евакуації серверне чи комп’ютерне обладнання (жорсткі диски тощо), на яких зберігаються відповідні ресурси. |
Негайно |
9. |
Керівник апарату Суду (або особа, що виконує його/ її обов’язки); Заступник керівника апарату Суду |
Визначити відповідальну особу, яка має забезпечити актуальний облік працівників апарату та суддів, з урахуванням визначеної форми роботи Суду (дистанційної, тощо).
|
Негайно |
10. |
Консультант Суду по роботі з персоналом |
Збирати інформацію про фактичне місцезнаходження суддів та працівників апарату Суду, з'ясовувати причини відсутності на роботі (виконання посадових обов’язків) або причини неможливості явки на роботу (виконання посадових обов’язків). Про виявлену підставу відсутності на роботі (або відсутності можливості виконувати свої посадові обов’язки) передавати ці дані ТУ ДСА України в Донецькій області. |
Щотижня або за потреби |
11. |
Судді та працівники апарату Суду |
Передавати консультанту Суду по роботі з персоналом інформацію про своє місцезнаходження, в тому числі й про вступ до сил територіальної оборони або лав Збройних сил України. |
Щотижня або за потреби |
12. |
Керівництво суду |
Рекомендувати суддям та працівникам Суду, які не можуть здійснювати свої повноваження, в тому числі дистанційно, подавати заяви про відпустку (в тому числі і за власний рахунок). |
За потреби |
13. |
Консультант Суду по роботі з персоналом |
Незалежно від обставин відсутності на роботі здійснювати табелювання роботи усіх працівників апарату Суду та суддів (за винятком підтверджених випадків тимчасової непрацездатності, перебування у відпустці, смерті тощо) з метою подальшої виплати заробітної плати та суддівської винагороди. |
За потреби |
14. |
Керівництво суду |
Припинити проведення особистого прийому громадян. |
Негайно |
15. |
Головний спеціаліст Суду із зв’язків з громадськістю;
|
Роз’яснити громадянам можливість відкладення розгляду справ у зв’язку із воєнними діями та можливість розгляду справ в режимі відеоконференції. |
Негайно |
16. |
Керівництво суду |
Обмежити допуск в судові засідання осіб, які не є учасниками судових засідань. |
Негайно |
17. |
Судді |
Відкладати розгляд справ (за винятком невідкладних судових розглядів) та знімати їх з розгляду, зважати на те, що велика кількість учасників судових процесів не завжди мають змогу подати заяву про відкладення розгляду справи через задіяння до функціонування критичної інфраструктури, вступ до лав Збройних сил України, територіальної оборони, добровольчих воєнних формувань та інших форм протидії збройної агресії проти України, або не можуть прибути в Суд у зв'язку з небезпекою для життя. Розглядати справи, які не є невідкладними, лише за наявності письмової згоди на це усіх учасників судового провадження. Зосередитись виключно на проведенні невідкладних судових розглядів (взяття під варту, продовження строків тримання під вартою). Вважати за неможливе відкладення судових засідань, на яких має розглядатись питання про обрання або продовження запобіжного заходу у виді тримання під вартою. У цих випадках Суд (слідчий суддя) діє на підставі положень чинного кримінального процесуального законодавства. Якщо за об'єктивних обставин учасник провадження не може брати участь в судовому засіданні в режимі ВКЗ за допомогою технічних засобів, визначених КПК, як виняток допускати участь такого учасника в режимі ВКЗ за допомогою будь-яких інших технічних засобів, в тому числі і власних. Взяти до уваги, що у разі, якщо провадження розглядається колегіально і колегія суддів не може зібратись в одному приміщенні, то допустимий розгляд справ з різних приміщень, в тому числі з використанням власних технічних засобів. |
По можливості/ За потреби |
18. |
Судді та працівники апарату Суду |
Недопустимо ігнорувати сигнали повітряної тривоги або інших сповіщень про небезпеку, які надходять від органів управління цивільного захисту. При сигналі повітряної тривоги необхідно швидко, без паніки зайняти місце у захисній споруді (сховищі, підвальному приміщенні). Сховище — це герметична споруда для тривалого перебування людей у випадку надзвичайної ситуації. Під час виконання посадових обов’язків дистанційно, при сигналі повітряної тривоги необхідно найкоротшим шляхом прямувати до найближчої захисної споруди чи укриття. У разі відсутності в радіусі 500 м від місця перебування захисної споруди треба використовувати для укриття підвальне приміщення під будинком. Якщо сигнал повітряної тривоги було почуто, але відсутня можливість швидко перейти у сховище, перейдіть до більш безпечного місця в приміщенні: подалі від вікон, у коридор — під несучі стіні. Якщо, відповідно до рішення зборів суддів Суду, для збереження життя, здоров’я і забезпечення безпеки працівників суду, було запроваджено дистанційну роботу суду у доступному для виконання посадових обов'язків місці в режимі реального часу через Інтернет, слід максимально ефективно використовувати електронний документообіг та доступ до судових справ в електронній формі. |
Негайно/ Постійно |
Розділ 3. Відновлення звичайного режиму роботи.
№ з/п |
Відповідальна особа |
Заходи |
Тривалість |
1. |
Керівник апарату Суду (або особа, що виконує його/ її обов’язки); Заступник керівника апарату Суду Голова Суду (або особа, що виконує його/ її обов’язки); Збори суддів
|
Проводить повну оцінку наявних ресурсів для відновлення звичайного режиму роботи (за умови безпеки в місті та області, враховуючи офіційні дані міської військової адміністрації). Після проведення оцінки стану надзвичайної ситуації і консультацій з головою суду / за рішенням зборів Суду інформація про відновлення роботи суду поширюється серед працівників, зацікавлених сторін і громадськості. Керівник апарату Суду або особа, яка його заміщує, за погодженням з головою Суду визначають у робочому порядку перелік невиконаних робіт, і встановлюють пріоритетність їх виконання. |
Негайно |
2. |
Старший секретар Суду |
Взяти на контроль перелік невиконаних робіт працівниками Суду та розробити план подальшої роботи для всіх ланок співробітників. |
Негайно |
3. |
Консультант Суду по роботі з персоналом |
Провести дії для повернення працівниками суду трудових книжок, особових справ та інших матеріалів, що містять персональні дані. |
Негайно |
4. |
Старший секретар Суду |
Провести дії щодо повернення печаток та штампів Суду за місцем їх постійного зберігання, для подальшої належної роботи. Здійснити переліки судових справ та документів, а також технічних засобів та матеріальних цінностей суду, які підлягають поверненню до Суду після їх збереження та евакуації. |
Негайно |
5. |
Голова Суду (або особа, що виконує його/ її обов’язки); Заступник голови Суду |
Визначити і розробити відповідні маршрути переміщення за юридичною адресою Суду судових справ та документів, а також технічних засобів та матеріальних цінностей Суду, які були евакуйовані та збережені, визначити відповідальних за це осіб.
|
Негайно |
6. |
Головні спеціалісти з інформаційних технологій Суду |
Забезпечити належне налаштування, повернутих після евакуації, баз даних АСДС Суду, інших наявних в Суді баз даних, локальних електронних ресурсів та підготувати для роботи Суду серверне та комп’ютерне обладнання. |
Негайно |
7. |
Керівник апарату Суду (або особа, що виконує його/ її обов’язки); Заступник керівника апарату Суду |
Визначити відповідальну особу, яка має забезпечити актуальний облік працівників апарату та суддів на робочих місцях, з урахуванням стаціонарної форми роботи суду. |
Негайно |
8. |
Керівництво Суду |
Відновити проведення особистого прийому громадян керівництвом Суду. |
Негайно, за такої можливості |
9. |
Головний спеціаліст Суду із зв’язків з громадськістю; |
Розміщати всю актуальну інформацію по відновленню роботи Суду своєчасно Веб-сайті суду.
|
Негайно та постійно |
Розділ 4. Прикінцеві положення.
Процедури, передбачені цим планом, спрямовані на забезпечення його належної реалізації і зменшення впливу стресових подій, які можуть перешкоджати роботі і прийняттю критично важливих рішень. Ці процедури визначають, хто несе відповідальність за конкретні рішення і дії у різні моменти процесу реалізації плану. Необхідно якомога ретельніше дотримуватись визначеного процесу реалізації, але певна гнучкість є необхідною для того, щоб пристосовуватись до змін у ситуації, які можуть обумовити потребу у скороченні або якійсь іншій адаптації окремих процедур.
Під час введення цього плану в дію на кожному рівні небезпеки може використовуватись телекомунікаційне і електронне обладнання для того, щоб обмежити особистий контакт.
У кризових умовах проти всіх діятимуть численні фактори, зокрема емоції. Тому слід пам’ятати, що в критичний момент необхідно бути зібраними й сфокусованими, не реагувати на можливі провокації. Від цього залежатиме особиста безпека.
План реагування на надзвичайні ситуації в особливий період (на період воєнного стану в Україні) Слов’янського міськрайонного суду Донецької області доводиться до відома всіх працівників суду та суддів під особистий підпис, розміщується на сервері загального доступу локальної мережі суду та на офіційному веб-сайті суду веб-порталу «Судова влада».